مقالات پتروپویان

اتیلن وینیل استات EVA چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

اتیلن وینیل استات چیست

اتیلن وینیل استات که به اختصار EVA نامیده می شود دارای چگالی 0.926 تا 0.950، نقطه جوش 346 درجه سانتیگراد، نقطه ذوب 180 درجه سانتیگراد، استحکام کششی 0.05 تا 0.2 و ضریب انبساط حرارتی 2000 به است. این محصول یک کوپلیمر ترموپلاستیک است که دارای خاصیت  ترموپلاستیک بالا ,با شفافیت عالی ,تقریباً بی بو و الاستومری(به معنی نرمی و انعطاف پذیری مانند لاستیک ) می باشد .

این کوپلیمری از اتیلن و وینیل استات است که عمده وزن این نوع کوپلیمر را اتیلن تشکیل می دهد. EVA در فرآیند تولید اتوکلاو یا لوله‌ای تولید می‌شود و اغلب در کارخانه‌های LDPE تولید می‌شود. طیف گسترده ای از ویژگی ها به EVA اجازه می دهد تا در تعداد زیادی از برنامه ها استفاده شود.

برنامه های کاربردی:

  1. چسب های ذوب داغ
  2. هود فیلم / کشش
  3. بسته بندی و لوله های انعطاف پذیر
  4. کفش
  5. فوم های انعطاف پذیر
  6. کپسولاسیون فتوولتائیک
  7. چوب پنبه
  8. اسباب بازی
  9. کاربردهای پزشکی
  10. ترکیبات

امروزه کشورهای آسیایی بیش از نیمی از کل تقاضای اتیلن وینیل استات در جهان را مصرف می کنند که به دلیل توسعه و رشد صنایع صادراتی به ویژه کفش و کفش، بزرگترین مصرف کننده اتیلن وینیل استات در جهان است. با توجه به افزایش کارخانه های تولید کفش در چین و هند، این بازارها سهم بیشتری از مصرف EVA دارند. اما از نظر تقاضا و مصرف این ماده، آمریکای شمالی پس از آسیا در رتبه دوم قرار دارد.

خواص فیزیکی و شیمیایی اتیلن وینیل استات

  1. شفافیت بالا
  2. وزن کمان
  3. عطاف پذیری بالا حتی در دماهای پایین از جمله 70 درجه سانتیگراد
  4. مقاومت شیمیایی بالا در برابر اسیدها و بازهای رقیق، روغن ها و گریس ها، الکل ها، هیدروکربن های آروماتیک و هیدروکربن های هالوژنه
  5. مقاوم در برابر اشعه ماوراء بنفش
  6. مقاومت در برابر شکنندگی
  7. مقاومت بالا در برابر نفوذ گاز
  8. چسبندگی مذاب بسیار خوب
  9. بی رنگ و بوی بسیار ملایمی دارد

فرآیند تولید اتیلن وینیل استات

بخش اصلی فرآیند تولید این کوپلیمر واکنش اتیلن و اسید استیک با اکسیژن در حضور کاتالیزور پالادیوم است.

وینیل استات یک بار با روش هیدرواستریفیکاسیون تهیه شد. این روش شامل فاز گاز اسید استیک به استیلن در حضور یک کاتالیزور فلزی است. اتیلن وینیل استات اولین بار توسط Klatte در سال 1912 ساخته شد. علاوه بر این روش، روش دیگری نیز استفاده می شود که شامل تجزیه حرارتی اتیلیدین دی استات است.

وینیل استات را می توان با افزودن فاز گاز اسید استیک به استیلن نیز تولید کرد.

این کوپلیمر در دو گرید وینیل استات 18 درصد و 28 درصد به بازار عرضه می شود. تفاوت اصلی بین آنها مقدار وینیل استات و وزن مولکولی متوسط ​​آن است.هر چه درصد VA یا وینیل استات بیشتر باشد، چسبندگی بهتری به سطح چسب قطبی دارد. از طرف دیگر، هر چه درصد VA کمتر باشد، چسبندگی به پس زمینه غیر قطبی بیشتر می شود.

به طور کلی این محصول پلیمری توسط سازندگان مختلف با گریدهای مختلف به بازار عرضه می شود که در ادامه به معرفی پنج مورد از معروف ترین گریدها می پردازیم .

برخی از محبوب ترین گریدهای اتیلن وینیل استات

  • 28٪ EVA-28400 شرکت رپسول و شرکت ال‌جی
  • EVA-VA910  شرکت Lotte

این کوپلیمر توسط شرکت های مختلفی در سرتاسر دنیا تولید می شود که از مهمترین آنها می توان به برندهایی مانند: Lotte، Repsol، Hanova، Fermosta، ​​Total، LG و Aramco اشاره کرد.

پتروپویان باربد به عنوان تامین کننده محصولات پلیمری شما
پتروپویان یک تامین کننده عمده و توزیع کننده eva در تهران و سراسر ایران است. ما به عنوان یک شرکت بازرگانی مفتخریم که می توانیم محصولات شیمیایی از جمله eva را همراه با قیمت های بسیار رقابتی ارائه دهیم.

قیمت اتیلن وینیل استات

جهت استعلام سریع قیمت مواد پلیمری پتروشیمی از جمله eva با کارشناسان فروش ما در بخش پلیمری در ارتباط باشید تا از بهترین قیمت های روز در سریع ترین زمان آگاه شوید.

با توجه به وجود این محصول در گرید ها و برند های متفاوت در بازار پیشنهاد ما به شما خرید از پتروپویان باربد می باشد.

خرید و فروش محصولات پلیمری

کارشناسان ما آماده ثبت سفارش و یا ارائه مشاوره به شما می باشند :

خرید eva در گریدهای مختلف با کیفیت و بی نظیر همراه با بهترین قیمت روز در پتروپویان باربد

خرید و فروش ای وی آ

بهترین تامین کننده اتیلن وینیل استات در ایران

شرکت پتروپویان باربد ، تامین کننده و وارد کننده مواد اولیه شیمیایی و پلیمری آماده تامین اتیلن وینیل استات برای شما عزیزان می باشد. جهت خرید با شماره ۰۲۱۲۲۶۵۷۹۴۶ تماس حاصل نمایید. کارشناسان ما آماده ثبت سفارش و یا ارائه مشاوره به شما می باشند.

منبع : اتیلن-وینیل استات – ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد (wikipedia.org)

 

 

  

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *