اخبار

تحلیلی از افزایش بی سابقه قیمت نفت در 28 فوریه 2022

نفت

قیمت نفت برنت در 9اسفند (28 فوریه) بار دیگر مرز 100 دلار را رد کرد.

حمله های نظامی تهاجمی روسیه به سمت اوکراین تأثیر منفی بر همکاری بازار نفت بین اوپک و اعضای غیراوپک به رهبری روسیه خواهد داشت. فرمول موفقیت ریاض- مسکو- ابوظبی با مشکل جدی مواجه است زیرا قدرت های غربی عربستان سعودی، ابوظبی و دیگران را تحت فشار شدید قرار خواهند داد تا همکاری استراتژیک خود با مسکو را قطع کنند.

همکاری نظامی رو به رشد اقتصادی، مالی و استراتژیک که در دو سال گذشته بین بازیگران اصلی قدرت عرب، به ویژه ریاض، ابوظبی و مصر غیرعضو اوپک ایجاد شده است، اکنون با مسکو در خطر است. به طور رسمی از کشورهای عربی درخواست نمی شود که به حمله پوتین به اوکراین اعتراض کنند، اما در پشت درهای بسته، موضوع به طور قطع روی میز گذاشته خواهد شد. کشور های غربی مایل نخواهند بود که یک بلوک بزرگ از تولیدکنندگان انرژی به همکاری با پوتین ادامه دهند. دو روز آینده می تواند برای آینده اوپک پلاس بسیار مهم باشد، به خصوص اگر پوتین به جنگ خود با اوکراین ادامه دهد.

در حال حاضر، بیانیه هایی که از جهان عرب می آید، بسیار دیپلماتیک است و خواستار تنش زدایی بزرگ یا اقدامات دیپلماتیک است. با نگاهی به واکنش غرب در حال مبارزه به حمله پوتین به اوکراین، کشورهای عربی هنوز فضایی برای مانور دارند ودر حال حاضر هیچ کشور عربی حاضر به انتخاب روشن بین غرب و شرق نیست.

در حال حاضر، اوپک پلاس باید با تعدادی از مشکلات مقابله کند. یکی از مسائل مهم کمبود ظرفیت تولید مازاد به طور کلی است، زیرا برخی از تولیدکنندگان اوپک در حال حاضر قادر به حفظ سهمیه های خود نیستند. در حالی که اوپک پلاس به افزایش تولید ماهانه شناخته شده خود پایبند بوده است، سطح تولید واقعی عقب مانده است که نشان دهنده کسری سهمیه 600000 بشکه در روز است. پیش بینی می شود در چند ماه آینده این تعداد افزایش بیشتری پیدا کند. کمبود سرمایه‌گذاری، کاهش تولید میدانی و عقب‌مانده بودن زیرساخت‌های نفتی دلایل اصلی هستند.

در عین حال، قدرت‌های عربی همچنان بر مذاکرات برجام ایران و موضعی که چین در قبال مسکو اتخاذ می‌کند، چشم دوخته‌اند. برای اکثر تولیدکنندگان نفت عرب، تحولات اژدها-خرس، حداقل در سطح، اهمیت بیشتری دارد. فروپاشی اوپک پلاس در حال حاضر یک گزینه بدون خطر واقعی برای اعراب است. یک رژیم تحریم انرژی بالقوه علیه روسیه کاملاً دور از ذهن نیست. ریاض و ابوظبی مطمئناً هر گونه حرکتی را با واشنگتن، لندن یا بروکسل هماهنگ خواهند کرد، اما یک خط مستقیم به پکن نیز خواهند داشت. اقدامات پنهانی چین در حال حاضر بر تصمیمات ژئوپلیتیکی در ماه های آینده تأثیری نخواهد داشت، اما می تواند بر آینده اوپک پلاس نیز تأثیر بگذارد. برخی می توانند استدلال کنند که ضعیف تر شدن اوپک پلاس به نفع پکن است، زیرا مسکو تمایل بیشتری برای افزایش جریان به چین خواهد داشت.

به طور کلی تحلیلگران نباید در چند روز آینده به قیمت نفت خام یا اظهارات رسمی مقامات اوپک پلاس نگاه کنند. تمرکز اصلی باید بر روی زبان بدن نشان داده شده در 2 مارس باشد، زمانی که اوپک دوباره نشست خواهد کرد.

لوگو شرکت پتروپویان

شرکت پتروپویان باربد، تامین کننده و تولید کننده مواد اولیه شیمیایی وپلیمری می باشد. جهت خرید با شماره 22657946 تماس حاصل نمایید. کارشناسان ما آماده ثبت سفارش و یا ارائه مشاوره به شما می باشند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *