اخبار

تصمیم گیری دشواراوپک پلاس در شرایط متغیربازار

اجلاس اوپک

ائتلاف اوپک پلاس در یک شرایط جدیدی قرارگرفته‌است, این ائتلاف در طول دوساله گذشته به طور آهسته میزان تولید نفت را به دورانِ قبل‌ از بحران کرونا بازگرداند اما امروز با یک بازار بدون ثبات و پرنوسان رو به رو است. این ائتلاف در چند ماه گذشته تحت فشار مصرف‌کنندگان بزرگ همچون آمریکا , برای افزایش عرضه جهت کاهش تورم بوده‌ و حالا نگرانی‌ برای رکود اقتصاد در دنیا اهرم فشاری برروی این ائتلاف در جهت تصمیم گیری برای کاهش میزان عرضه نفت شده است.

در کنار شرایط موجود, کاهش بیشتراز 20 درصدِ قیمت نفت خام برنت در اوایل ماه ژوئن، عربستان را مجبوربه کاهش میزان تولیدات خود انداخت.

از زمان اجلاس قبلی اوپک پلاس در ماه گذشته,قیمت نفت کاهش‌یافته و منفعت عربستان و شُرکایش را به خطر انداخته‌است, چین نیزبه‌ عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده نفت دنیا محدودیت‌های اقتصادی اعمال کرده و آمریکا در آستانه رکود اقتصاد قرار دارد,البته دراین‌ میان، احیای قرارداد اتمی برجام احتمال بازگشت نفت ایران به بازار را افزایش داده‌است.

تحلیلگران معتقدند اوپک پلاس در اجلاس اواخر امروز( دوشنبه) سطح تولید نفت را برای ماه اکتبر ثابت نگه دارد و عرضه نفت را در ماه‌های آینده به‌دنبال اجرایی شدن تحریم‌های نفتی اروپا علیه روسیه از اوایل دسامبر، محدود کند.

دبیرکل جدید اوپک هم عقیده دارد: افزایش تقاضا پس از برداشته شدن محدودیت‌های کرونایی، بازار نفت را با کمبود عرضه مواجه می‌کند. والبته عامل دیگر برای بی‌ثباتی در بازار نفت، ایران و مذاکرات اتمی برجام برای برداشته شدن تحریم‌های نفتی این کشور است زیرا که امضای این قرارداد روزانه بیش‌از 1 میلیون بشکه نفت را به بازارهای دنیا بازمی‌گرداند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *