مقالات پتروپویان

تحلیلی از روند تغییرات قیمت مونو اتیلن گلیکول

تغییرات قیمت مونواتیلن گلیکول

تغییرات قیمت مونو اتیلن گلیکول

در این مقاله تلاش کردیم تحلیلی از روند تغییرات قیمت مونواتیلن گلیکول و توضیحاتی از دلایل این تغییرات بپردازیم :

تغییرات قیمت مونواتیلن گلیکول برای سه ماهه منتهی به ژوئن 2022

آمریکای شمالی

بازار آمریکای شمالی شاهد افزایش قیمت MEG در طول سه ماهه دوم بود. در این دوره بازارمحصولاتی همچون: اتیلن گلایکول، گلیکول اترها و پلی‌ال‌های اولیه، نوسانات بی‌سابقه‌ای را حمایت قیمت نفت خام در بازار مشاهده کردند. تقاضای پایین دستی برای بطری های پلی اتیلن ترفتالات (PET) از بخش بسته بندی و درخواست های بالا از بخش نساجی برای فیلم های پلی استر قیمت ها را ثابت نگه داشت. در همین حال، بازار نفت خام نیز به روند قیمت گذاری آن کمک کرد، زیرا بازار نفت خام ناپایدار بر بازار اتیلن اکسید خوراکی آن حاکم بود. تولیدکنندگان مختلف مانند BASF، SABIC، و شرکت شیمیایی داو، بازیگران اصلی در ایالات متحده هستند. بنابراین، بازار مونو اتیلن گلیکول در ژوئن 2022 افزایش یافت و در حوالی 868 دلار آمریکا بر تن فوب خلیج آمریکا در نوسان بود.

APAC

بازار مونو اتیلن گلیکول در چین در طول این سه ماه به دلیل عرضه و تقاضای کم در بحبوحه محدودیت های کووید شاهد کاهش قیمت بود.از سوی دیگر افت معاملات آتی نفت خام قیمت MEG بیش از قبل پایین آورد .قیمت مواد اولیه اتیلن نیز به دلیل تقاضای کم کاهش یافته بود. ، با پیش‌بینی کاهش میزان فروش از بازار پایین‌دستی بطری‌های پلی استر و پلی اتیلن ترفتالات (PET)  واحد تولیدی  Yangmei Shouyang و یک واحد Woneng با ظرفیت تولید 200 KTPA و 300 KTPA در شانشی تعطیل شدند.  بنابراین، در ماه منتهی به ژوئن، قیمت MEG  فوب شانگهای در حدود 712 دلار در هرتن قرار گرفت. در مقابل، بازار هند در نیمه اول شاهد افزایش بود که در نیمه دوم سه ماهه دوم کاهش یافت. علاوه بر این، کاهش تقاضای فیبر و کاهش استفاده از منسوجات، بر کاهش قیمت مونو اتیلن گلیکول (MEG)  تاثیرگذار بود. Reliance Industries Limited و Indian Oil Corporation Limited نیز با پیش بینی تقاضای کم ار سوی از صنایع پایین دستی، قیمت خود را اصلاح کردند. در نتیجه، قیمت MEG در هند در طول ژوئن 2022 در حدود 799 دلار آمریکا بر تن در بمبئی سابق در نوسان بود.

اروپا

در اروپا، قیمت مونو اتیلن گلیکول (MEG)  در طول سه ماهه دوم روند صعودی گرفت  زیرا:

  •  در این دوره  به دلیل تولید پایین نفت خام توسط کشورهای اوپک پلاس و عرضه کم ,شاهد افزایش سرسام آور نفت خام بودیم.
  • تحریم های اتحادیه اروپا بر واردات نفت روسیه، قیمت محصولات مشتق شده از پتروشیمی افزایش داد.
  • تقاضا برای محصولات در کنار جذب بالا از بخش های بطری پلی اتیلن ترفتالات  (PET) و پلی استر همچنان قوی بود.

در نتیجه عوامل ذکر شده نرخ عملیاتی صنایع پایین دستی در طول سه ماهه بالا باقی ماند و افزایش بازار خوراک اتیلن ، قیمت MEG در اروپا را افزایش داد.

تغییرات قیمت مونواتیلن گلیکول برای سه ماهه منتهی به مارس 2022

آمریکای شمالی

در آمریکای شمالی، بازار مونو اتیلن گلیکول (MEG)  شاهد روندی پایدار تا ضعیف در نیمه اول سه ماهه اول بود، اما در نیمه دوم سه ماهه اول 6 درصد افزایش یافت. بازار ایالات متحده شاهد تقاضای ضعیف صنایع نساجی پایین دستی در خلال اختلال عرضه ناشی از جنگ روسیه و اوکراین بود، اما بازار بعداً با کاهش عرضه بهبود یافت. با این حال، هزینه‌های حمل‌ونقل بالاتر و ازدحام بندر، افزایش قیمت‌ها را با سفارش‌های بالای بازار خارج از کشور حفظ کرد. تقاضا برای محصولات بادوام در کالاهای مصرفی مانند ظروف غذا و بطری ها افزایش یافت که منجر به جذب بالای MEG شد در نتیجه قیمت MEG در ماه مارس افزایش یافت.

آسیا و اقیانوسیه

بازار مونو اتیلن گلیکول در طول سه ماهه اول افرایش یافت زیرا:

  • به دلیل افزایش تقاضا از سوی صنایع پایین دستی
  • افزایش قیمت نفت خام به فشار هزینه قابل توجهی بر مشتقات پایین دستی

در هند، قیمت MEG  ,883 دلار در هر تن از بمبئی سابق تخمین زده شد.

بازار MEG درچین در طول سه ماهه اول نوسان داشت،در نیمه اول با کاهش قیمت ها به دلیل تقاضای کم از سوی صنایع پایین دستی و اختلالات عرضه همراه بود اما بعدها، بازار افزایش میزان عرضه در میان تقاضای سالم بهبود یافت. در نتیجه، قیمت با 1 درصد افزایش به 855 دلار فوب شانگهای رسید.

اروپا

در اروپا، بازار مونو اتیلن گلیکول در نیمه اول سه ماهه اول کاهش یافت اما پس از آن به دلیل ثبات بازار 1 درصد افزایش یافت. وضعیت وخیم بین روسیه و اوکراین باعث کاهش تقاضا برای MEG در سه ماهه اول شد که منجر به کاهش قیمت شد. صنایع پایین دستی مانند پلی اتیلن ترفتالات و نساجی شاهد تقاضای زیادی نبودند اما بعداً، نوسانات قیمت نفت خام در سطح جهانی بر هزینه‌های تولید مونو اتیلن گلیکول تأثیر گذاشت و منجر به افزایش جزئی در روند آن شد و در ماه مارس در 1031 دلار بر تن سی‌اف آر هامبورگ در نوسان بود.

تغییرات قیمت مونواتیلن گلیکول برای سه ماهه منتهی به دسامبر 2021

آمریکای شمالی

بازار MEG در منطقه آمریکای شمالی، به دلیل تولید فراوان و تقاضای راکد از بخش پایین دستی پلی استر، قیمت ها را در طول سه ماهه محدود نگه داشت، ثابت ماند. قیمت اتیلن خوراک پس از نمایش نوسانات قوی در سه ماهه سوم تثبیت شد زیرا قیمت گاز طبیعی بالادستی پس از عبور از 5 دلار در هر MMBTU در ماه اکتبر ثابت ماند.قابل ذکر است که ,در ماه اکتبر قیمت مونو اتیلن گلیکول افزایش یافت و به 837 دلار در هر تن بر اساس فوب رسید، با این حال تقاضای MEG نسبت به نیمه دوم سه ماهه چهارم کاهش یافت و در نتیجه قیمت ها در دسامبر به 683 دلار در هر تن کاهش یافت.

APAC

افزایش صادرات مونو اتیلن گلیکول  (MEG) از عربستان سعودی به بازار داخلی هند در میان سطح بالای موجودی، منجر به عرضه بیش از حد شد که باعث بدتر شدن شرایط بازار MEG در ماه اکتبر شد. تقاضای متوسط از پلی استر پایین دستی باعث وخیم تر شدن بیشتر شرایط بازار در نیمه دومِ سه ماهه چهارم شد و MEG سال 2021را با نرخ ضعیفی به پایان رساند که در آن قیمت ها از 74910 INR در هر تن در ماه اکتبر به 59620 INR در هر تن در ماه دسامبر بر اساس مکان قبلی کاهش یافت.

در چین، کاهش تقاضای پلی استر پایین دستی و پایین آمدن قیمت مواد اولیه به دلیل کاهش قیمت نفت خام و زغال سنگ باعث تضعیف احساسات بازار برای MEG در سه ماهه چهارم سال 2021 شد. قیمت MEG بر اساس FOB از 1000 دلار در هر تن در ماه اکتبر به 841 دلار در هر تن در ماه دسامبر در دسامبر کاهش یافت.

اروپا

در اروپا قیمت مونواتیلن گلایکول افزایشی بود زیرا :

  • 1- افزایش سرسام‌آور قیمت‌های گاز طبیعی بالادست که فشار هزینه‌ای را بر روی اتیلن خام نگه داشت که نوبه خود موجب افزایش هزینه تولید MEG را در طول سه ماهه بود.
  • قوی ماندن میزان تقاضا برای پلی استر پایین دستی و PET نیز در سه ماهه گذشته باعث شد فعالان بازار قیمت MEG موجود در بازارهای اروپایی را بالا نگه دارند.
  • کند بودن میزان صادرات MEG از آسیا به اروپا از آسیا  به دلیل هزینه های بالای حمل و نقل

بنابر این عوامل ذکر شده قیمت MEG را از 850 دلار در هر تن در ماه اکتبر به 970 دلار در هر تن در اوایل دسامبر بر اساس FD افزایش داد.

تغییرات قیمت مونواتیلن گلیکول برای سه ماهه منتهی به سپتامبر 2021

آمریکای شمالی

در آمریکای شمالی، قیمت MEG طی سه ماهه سوم 2021 افزایش شدیدی را به نمایش گذاشت زیرا:

  • در پایان ماه اوت، چندین تولیدکننده مجبور شدند کارخانه های خود را قبل از طوفان آیدا در ساحل خلیج آمریکا برای تقریباً دو هفته تعطیل کنند
  • جدا از طرح اضطراری که منجر به کاهش نرخ تولید MEG در منطقه شد. تولیدکنندگان عمده اتیلن مانند داو، تافت و شل در لوئیزیانا نیز چرخشی را در کارخانه های تولید خود تحمیل کردند که در نتیجه تولید MEG را با مشکل مواجه کرد.
  • تقاضا از سوی تولیدکنندگان فیلم های پلی استر پایین دستی و PET در طول سه ماهه ثابت باقی ماند.

 از این رو، محدودیت در دسترس بودن و تقاضای بالا، قیمت MEG را در سه ماهه سوم کاهش داد. قیمت FOB-US Gulf Monoethylene Glycol در ماه سپتامبر به 870 دلار در هر تن رسید.

آسیا

در سه ماهه سوم 2021، قیمت های MEG در بازارهای آسیایی به دلیل عرضه محدود و بالا بودن تقاضا از سوی تولیدکنندگان فیلم های پلی استر و PET پایین دستی افزایش یافت.

در چین، بازار MEG  به دلیل ازدحام در چندین بنادر چین و کاهش نرخ تولید در نیمه دوم سه ماهه به دلیل بحران انرژی با افزایش قیمت مواجه شد.

در هند، قیمت MEG افزایش یافت زیرا:

  •  صادرات MEG از چین برای اروپا از قبل رزرو شده است و همچنین ارزش مواد اولیه در اثر افزایش شدید قیمت نفت خام افزایش یافته است.
  • افزایش برداشت‌ها از بخش‌های پایین دستی نیز موج‌هایی را به قیمت‌های MEG وارد کرد.

بنابر این در نتیجه عوامل ذکر شده قیمت‌های مونواتیلن گلیکول کاندلا در ماه سپتامبر به 823.44 دلار در هر تن رسید که از ژوئیه افزایشی ناچیز را نشان می‌دهد.

اروپا

در بازار اروپا، قیمت MEG در سه ماهه سوم با افزایش اندکی همراه بود زیرا:

  •  تاخیر در واردات از آسیا به دلیل ازدحام در بنادر چین همراه با کمبود کانتینرهای حمل و نقل.
  • هزینه‌های بالای حمل‌ونقل و تقاضای ثابت

قیمت نقطه ای MEG FCA-Hamburg در سپتامبر 970 دلار در هر تن ارزیابی شد

تغییرات قیمت مونواتیلن گلیکول برای سه ماهه منتهی به ژوئن 2021

آمریکای شمالی

قیمت MEG به طور مداوم در طول سه ماهه در سراسر منطقه آمریکای شمالی افزایش یافت,زیرا:

  • بهبود تقاضا از بخش پایین دستی، در حالی که در میزان عرضه برای برآوردن نیاز کلی بازار داخلی ایالات متحده پایین مانده بود.
  • تولیدکنندگان بزرگ سعی کردند نرخ بهره برداری از کارخانه خود را که از سه ماهه قبل به دلیل شرایط نامساعد جوی با ظرفیت پایین کار می کردند، افزایش دهند.
  • Lotte Chemicals به دلیل برخی مشکلات فنی در کارخانه خود در لوئیزیانا، شاهد یک چرخش کارخانه بدون برنامه ریزی در طول ماه مه بود.
  • فعالیت‌های عرضه کلی در طول سه‌ماهه در ایالات متحده محدود بود، در حالی که تقاضا از سوی تولیدکنندگان پایین‌دستی PET بالا بود.

بنابراین، قیمت MEG از 1364 USD/MT به 1440 USD/MT در بازه زمانی آوریل تا ژوئن در ایالات متحده آمریکا افزایش یافت.

آسیا

تقاضای MEG در کشورهای مختلف آسیا در این سه ماهه متفاوت بود.

در چین، تقاضا برای MEG از بازار داخلی نسبت به تولیدکنندگان پایین دستی PET کم بود، در حالی که میزان عرضه برای برآوردن نیازهای داخلی آنها مساعد بود علاوه بر این، تولیدکنندگان بزرگ مستقر در چین در این مدت، محموله های عظیمی را برای اروپا رزرو کردند. در حالی که بازار MEG هند به دلیل تقاضای ضعیف در اثر بیماری همه گیر در کشور با قیمت های پایین دست و پنجه نرم می کرد علاوه بر این، قیمت ها پس از سقوط به کمترین میزان خود، در ماه ژوئن به دلیل موجودی کم انبار و نوسان تقاضا از بازارهای داخلی و بین المللی همچنان در نوسان هستند.

 بنابراین، پس از چند نوسان، قیمت MEG در هفته پایانی ژوئن در هند به 745 دلار بر تن رسید.

اروپا

اروپا در این دوره شاهد تقاضای قوی برای MEG بود. اروپا در ماه مه تعرفه ضد دامپینگ را برای تولیدکنندگان خاورمیانه وضع کرد که به تولیدکنندگان آسیایی فرصت داد تا محموله های خود را به خریداران اروپایی صادر کنند. بنابراین، مقدار زیادی محموله نیز توسط تولیدکنندگان مستقر در چین رزرو شد تا تقاضای کلی را برآورده کند. علاوه بر این، کشورهای اروپایی نیز با هزینه‌های سنگین حمل و نقل دست و پنجه نرم کردند که سناریوی کلی MEG را در سراسر منطقه تشدید کرد.

تغییرات قیمت مونواتیلن گلیکول برای سه ماهه منتهی به مارس 2021

آمریکای شمالی

تولید MEG آمریکای شمالی به دلیل طوفان خلیج آمریکا مختل شد که بیش از 68 درصد از کل تولید اتیلن بالادست ایالات متحده را متوقف کرد. چندین کارخانه بزرگ MEG مانند Indorama Ventures با ظرفیت سالانه 358,000 تن MEG، مواد شیمیایی Lotte با ظرفیت 700,000 تن در سال، MEG Global با ظرفیت 750,000 تن و تعداد کمی دیگر به دلیل طوفان یخبندان تعطیل شدند. این تعطیلی ها تولید MEG را در سراسر منطقه کاهش داد و منجر به کمبود جهانی شد. بنابراین، قیمت MEG با روند قیمت اتیلن بالادست، که در حدود 1155 دلار در هر تن در ماه فوریه 2021 در نوسان بود. در اواخر ماه مارس، قیمت MEG و اتیلن بالادست، با شروع از سرگیری فعالیت های تولید ایالات متحده، شتاب خود را متوقف کردند.

آسیا

تقاضا برای MEG در سراسر آسیا ثابت ماند، اما عرضه کم بود که از قیمت آن حمایت کرد. کاهش تولید و واردات از ایالات متحده و واردات پریمیوم از کشورهای اروپایی به طور قابل توجهی به افزایش قیمت MEG در سراسر منطقه کمک کرد. کارخانه هایی مانند Sanjiang fine Chemicals با ظرفیت تولید سالانه MEG در حدود 380000 تن اعلام کردند که یک چرخش تعمیر و نگهداری دارند در حالی که شرکت پتروشیمی اتحادیه دور شرق با ظرفیت تولید سالانه 500000 تن MEG نیز ظرفیت کارخانه خود را از 100٪ به 90٪ کاهش می دهد تا از حاشیه ها محافظت کند. علاوه بر این، تعطیلات قمری چین تولید چندین کارخانه را متوقف کرد و سطح موجودی آنها را کاهش داد، تخمین زده می شود که میانگین قیمت MEG در سراسر آسیا پس از تعطیلات قمری بیش از 12 درصد افزایش یافته است. با این حال، در هند، قیمت CFR نسبت به ژانویه 35.17 درصد افزایش یافت و در پایان سه ماهه به 814.47 دلار در هر تن رسید.

اروپا

اروپا این فرصت را داشت که شکاف عرضه ایجاد شده توسط بازار ایالات متحده را در بحبوحه اختلال طوفان زمستانی در فوریه که بر تولید کلی آمریکای مرکزی تأثیر گذاشت، پر کند. پس از طوفان ساحل خلیج آمریکا، فشار صادرات بر تولیدکنندگان اروپایی عمدتاً از سوی کشورهای آسیایی افزایش یافت. علاوه بر این، افزایش هزینه حمل و نقل و کانتینر نیز بر قیمت اتیلن بالادست تأثیر گذاشت که در نهایت منجر به افزایش قیمت MEG در سراسر منطقه شد.

تغییرات قیمت مونواتیلن گلیکول برای سه ماهه منتهی به سپتامبر 2020

آسیا

بازار MEG آسیا شاهد شکستن رکورد با تقاضای قوی پلی استر و کاهش ورود محموله ها از ایالات متحده بود. قیمت MEG آسیایی در نزدیک به شش ماه با کاهش های متعدد تولید به دلیل پخش بالای نفتا MEG- به بالاترین سطح خود رسید. یک تولیدکننده مشهور کره جنوبی راه اندازی کارخانه های خود را به دلیل فرسوده شدن حاشیه های محصول به تاخیر انداخت. از آنجایی که ایالات متحده صادرکننده اصلی MEG به آسیا است، تعطیلی کارخانه های متعددی که در پی طوفان لورا اجرا شد، این کمبود عرضه را تشدید کرد. با این حال، با راه اندازی کارخانه های جدید در چین تا سه ماهه آینده، پیش بینی می شود که تولید فراوان MEG بر احساسات قوی بازار آن تاثیر بگذارد.

آمریکای شمالی

تقاضا برای  MEG با احیای پایه های بازار در صنعت خودرو پس از وارد شدن ضربه بزرگ از همه گیری و قرنطینه، شاهد پیشرفت های امیدوارکننده ای در سه ماهه سوم بوده است. با این حال، کاهش تولید در بسیاری از کارخانه‌های MEG در کشور به دلیل ترس از طوفان لورا، پتانسیل صادراتی منطقه را به شدت کاهش داده است که منجر به درآمد نسبتاً کمتری در مقایسه با سه ماهه قبل شده است. معامله گران نسبت به افزایش فعالیت های خرید از کشورهای شرقی برای انباشت انبار محصولات برای کاهش کمبود عرضه به دلیل تعطیلات روز ملی چین در ماه اکتبر خوشبین هستند.

قیمت مونو اتیلن گلیکول/ خرید MEG / فروش مونو اتیلن گلایکول

جهت استعلام سریع قیمت مواد شیمیایی پتروشیمی از جمله meg مارون با کارشناسان فروش ما در بخش شیمیایی در ارتباط باشید تا از بهترین قیمت های روز در سریع ترین زمان آگاه شوید.

با توجه به وجود مونواتیلن گلایکول در برندهای متفاوت در بازار پیشنهاد ما به شما خرید از پتروپویان باربد می باشد.

خرید و فروش مونو اتیلن گلیکول شازند

کارشناسان ما آماده ثبت سفارش و یا ارائه مشاوره به شما می باشند :

خرید meg مروارید با کیفیت و بی نظیر همراه با بهترین قیمت روز در پتروپویان باربد

خرید و فروش MEG پتروشیمی فرساشیمی / مارون / مروارید / اراک ( شازند)

بهترین تامین کننده مونواتیلن گلایکول مارون در ایران

شرکت پتروپویان باربد ، تامین کننده و واردکننده مواد اولیه شیمیایی و پلیمری آماده تامین مونو اتیلن گلایکول MEG برای شما عزیزان می باشد. جهت خرید با شماره ۰۲۱۲۲۶۵۷۹۴۶ تماس حاصل نمایید. کارشناسان ما آماده ثبت سفارش و یا ارائه مشاوره به شما می باشند.

منبع اتیلن گلیکول – ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد (wikipedia.org)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *