مقالات پتروپویان

روند مذاکرات ایران وتاثیرات آن بر قیمت ارز و دلار

دلار آزاد

آیا ادامه مذاکرات باعث ریزش چشمگیر قیمت دلار تا پایان سال خواهند شد؟

منابع خبری ادامه  مذاکرات و تاثیر آن بر نرخ ارز ودلار را با سه دیدگاه پیش بینی می کنند که هر کدام ازین دید گاه ها تحت تاثیر لغو تحریم‌های هسته‌ای، آزادسازی دلارهای بلوکه‌شده، روند متغیرهای اقتصادی و وضعیت صادرات نفت می باشد اما بررسی این دید گاه ها نشان می‌دهد مهم‌تر از روند دلار، رفتاری است که سیاستگذار ارزی برای ایجاد ثبات در بازار ارز در پیش خواهد گرفت که بتواند علاوه بر پیش‌بینی‌پذیری بازار، تعادل تراز تجاری را حفظ کند.

نمودار قیمت دلار در سه ماه اخیر

این دیدگاه ها شامل موارد زیر می باشند:

اول آنکه توافقی مبنی بر لغو تحریم‌ها حاصل شود. دوم آنکه مذاکرات به‌صورت تدریجی تداوم یابد و سوم اینکه مذاکرات متوقف شود. البته  لازم به ذکر است دیدگاه آخر، یک پیش بینی بدبینانه است و با اخبار کنونی از مذاکرات مطابقت ندارد.

اولین دیدگاه

اولین دیدگاه آن است که تا قبل از پایان سال، مذاکرات احیای برجام به سرانجام برسد و توافق حاصل شود. اگر فرض را بر آن بگذاریم که در همین روزها مذاکرات به نتیجه برسد، پیش‌بینی می‌شود یا ماجرای قطعنامه598 شورای امنیت سازمان ملل تکرار شود البته نه با ریزش 50درصدی یک شبه  قیمت دلار ,بلکه با کاهش5 یا 6 هزار تومانی وارد کانال 20 هزار تومان شود و یا اینکه با این توافق مانند امضای توافق برجام در سال 94 تاثیر شدیدی بر قیمت دلار ایجاد نکند.

اما به نظر میرسد کاهش 20 هزار تومانی به واقعیت نزدیک تر باشد زیرا اولین چیزی که باعث کاهشی شدن قیمت ارز می‌شود، معکوس شدن انتظارات تورمی است. بلافاصله پس از حصول توافق و لغو تحریم‌‌ها، فعالان اقتصادی به این نتیجه خواهند رسید که دولت و بانک مرکزی به منابع ارزی جدید دسترسی پیدا خواهند کرد و انتظارات خودشان را بر این اساس شکل خواهند داد. به‌دلیل تغییر انتظارات تورمی و هیجانی که در بازار به وجود می‌آید در مرحله‌‌ اول تقاضا برای ارز کاهش می‌یابد و فشار از روی قیمت ارز برداشته می‌‌شود. در مرحله دوم بنگاه‌ها و موسسات مالی به‌عنوان معامله‌‌گران خرد و کلان ارز‌‌های خود را در بازار عرضه خواهند کرد که این اقدام درنهایت منجر به کاهش قیمت ارز می‌‌شود. این تحولات درحالی اتفاق خواهد افتاد که هنوز دسترسی به منابع ارزی میسر نشده یا در صورت دسترسی دولت و بانک مرکزی اقدامی در جهت عرضه آن اقدامی انجام نداده‌‌اند. پس از دستیابی بانک مرکزی به دارایی‌‌های بلوکه‌شده، این امکان برای آن وجود دارد که با وارد کردن ارز به بازار و جمع‌آوری ریالی که قبل از آن وارد بازار کرده است، به کاهش قیمت بیشتر ارز کمک کندا در حال حاضر تا پایان 1400 با این نگاه که مذاکره موفق شود، می‌توان نرخ را در سطح 20هزار تا 22هزار تومان پیش‌بینی کرد.

دومین دیدگاه

در دیددوم احتمال دارد که توافق با گذز زمان ودر طولانی مدت به سرانجام برسد. یعنی به جای آنکه یک توافق کلی در زمان کوتاه به دست بیاید، مشکلات کم‌‌کم حل شود؛که در این صورت به احتمال قوی  نرخ ارز می‌تواند در کانال فعلی حرکت کند. به بیان دیگر، دلار می تواند تا پایان سال جاری در سطح 26هزار تا 28هزار تومان باقی بماند. در این شرایط قیمت دلار با توجه به اخبار مذاکرات تمایل به کاهش دارد؛ اما از سوی دیگر احتمالا رشد متغیرهای پولی نیز بر قیمت دلار اثرگذار خواهد بودبه همین دلیل دلار در یک فضای کم‌نوسان قرار گیرد.

سومین دیدگاه

دید سوم نسبت به موارد قبلی احتمال بسیار کمتری دارد. در این حالت احتمال دارد اخبار منفی نسبت به روند مذاکرات باعث شود که دلار به نرخ‌‌های بالاتری مثل کانال 30هزارتومان بازگردد. البته با توجه به اخباری که این روزها بازار را تحث تاثیر قرار داده است، احتمال کمی برای وقوع چنین اتفاقی وجود دارد.

لوگو شرکت پتروپویان باربد

شرکت پتروپویان باربد، تامین کننده مواد اولیه شیمیایی وپلیمری می باشد. جهت خرید با شماره 22657946 تماس حاصل نمایید. کارشناسان ما آماده ثبت سفارش و یا ارائه مشاوره به شما می باشند .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *